Artykuły na bloga e-commerce: wszystko, co musisz wiedzieć o konspektach i wytycznych

Prawdopodobne jest, że nie zawsze będziesz samodzielnie tworzyć wpisy blogowe na swojego bloga e-commerce. Możesz poprosić o pomoc doświadczonych pracowników w swoim e-sklepie (przede wszystkim z działu marketingu) lub nawiązać współpracę z doświadczonym content writerem, który będzie tworzyć takie teksty na zamówienie. W obu wypadkach dobrym pomysłem jest przygotowanie konspektu i wytycznych do każdego tekstu. Jak się za to zabrać?

Przygotowanie konspektu i wytycznych do artykułu ma dwa wymiary:

  • merytoryczny (o czym powinien być tekst i co powinno się w nim znaleźć),
  • SEO (jakie wytyczne powinien spełniać tekst, aby mógł rankować w Google).

Dobry konspekt uwzględnia oba te elementy, ale jednocześnie nie jest zbyt przeładowany treścią. Tworząc konspekt, skup się na konkretach i ogólnej wizji artykułu, ale nie odbieraj zupełnie inwencji autorowi. Bardzo szczegółowe konspekty przydają się w tematach technicznych lub trudnych do zrozumienia dla osoby, która nie ma z nimi na co dzień do czynienia. Wtedy każdy content writer z pewnością doceni szczegółowe wytyczne.

Jak zatem powinien wyglądać idealny konspekt?

Konspekt pod artykuł na bloga e-commerce: Aspekt merytoryczny

TYTUŁ I NAGŁÓWKI

Na początek warto podać oczekiwany tytuł artykułu lub przynajmniej konkretny zakres tematyczny, który ma on poruszać. Dla przykładu konspekt pod ten artykuł mógłby mieć tytuł „jak przygotować konspekt pod artykuły na bloga sklepu internetowego”. Autor wie zatem konkretnie, o czym ma pisać, ale może on nieco zmodyfikować tytuł, aby brzmiał lepiej i uwzględniał kluczową frazę, która w tym wypadku brzmi „blog e-commerce”.

Nagłówki są też ważne; w większości wpisów blogowych w zupełności wystarczają nagłówki H2-H4. Zasada jest bardzo prosta: nagłówki H2 to główne myśli artykułu. Nagłówki H3 rozszerzają i precyzują to, co pojawia się w H2, a H4 – to, co pojawia się w H3. Podobnie też stopniowo maleje ważność poruszanych treści (H2 będzie poruszać główne, najważniejsze myśli, a H2 jedynie je uszczegóławiać).

Zobacz, jak struktura nagłówków może wyglądać w przypadku anglojęzycznego tekstu o crawl budget:

Source: https://www.conductor.com/academy/headings/

Nagłówki są także istotne z punktu widzenia SEO – pomagają bowiem botom Google lepiej zrozumieć, o czym jest dany tekst, dlatego ważne, aby główna fraza pojawiła się w chociaż jednym nagłówku H2.

GŁÓWNE MYŚLI

Jeśli zależy Ci, aby artykuł poruszał konkretne myśli, stawiał i wyjaśniał konkretne tezy, albo odpowiadał na konkretne pytania, uwzględnij te informacje w swoim konspekcie. Dobrym pomysłem jest podział tych myśli na poszczególne H2 i umieszczenie ich tuż pod proponowanymi nagłówkami. W ten sposób autor wie, co ma się pojawić w poszczególnych fragmentach tekstu.

ŹRÓDŁA

Jeśli wiesz, że istnieje wartościowy raport na dany temat i pasuje on do tematyki artykułu to zdecydowanie warto go uwzględnić w tekście. W takiej sytuacji napisz w swoim konspekcie, że powinny zostać wykorzystane informacje (i idealnie screeny) z raportu znajdującego się pod danym adresem.

Dodawanie źródeł do artykułu buduje zaufanie do firmy, bowiem pokazuje, że ktoś zrobił research, zanim zaczął pisać i że tekst powstał w przemyślany sposób.

INNE WYMAGANIA

Czasami możesz mieć wymagania, które nie odnoszą się do żadnego konkretnego nagłówka, a do całego tekstu. Takim wymaganiem może być np. stworzenie oddzielnej sekcji FAQ dla danego tekstu. Warto przeznaczyć kawałek miejsca w briefie na takie ogólne/dodatkowe wytyczne. Tutaj powinno znaleźć się wszystko, co poprawia ogólny odbiór i jakość tekstu.

Przykłady dobrych wymagań obejmują:

  • stworzenie sekcji FAQ do artykułu,
  • dodanie przynajmniej dwóch grafik/zdjęć,
  • dodanie przynajmniej jednego wysokojakościowego źródła,
  • uwzględnienie linkowania wewnętrznego (do innych tekstów lub stron z kategoriami),
  • linkowanie do przynajmniej jednego produktu w ofercie.

Wymagania SEO

SŁOWA I FRAZY KLUCZOWE

Ogólna zasada mówi, że tekst musi mieć jedną główną frazę kluczową. Nie zapomnij jej uwzględnić w swoim konspekcie. Jeśli natomiast są dodatkowe frazy, które także są ważne z punktu widzenia SEO, warto je również uwzględnić w briefie. Posłużmy się przykładem konspektu tekstu o pielęgnacji obuwia. Jeśli korzystasz z narzędzia dostarczanego w ramach Google Ads, może to wyglądać tak:

W takiej sytuacji frazą główną jest właśnie pielęgnacja obuwia, ale możesz w briefie uwzględnić także frazy poboczne, które także mają duży związek z frazą główną, a które mają sens w przypadku twojego tekstu. To zatem mogą być nagłówki H2 do takiego tekstu:

  • Buty nubuk pielęgnacja
  • Buty z zamszu pielęgnacja
  • Konserwacja butów skórzanych

Możesz nawet pójść o krok dalej i pokusić się o stworzenie oddzielnych wpisów na każdy temat, tworząc w ten sposób tzw. content cluster, ale to temat na inny wpis.

META DANE

To krótkie wycinki informacji, które Google prezentuje w wynikach wyszukiwania. CMSy i wtyczki SEO pozwalają na łatwe dodanie tagów meta title i meta description do każdego tekstu, co ułatwia Google prezentowanie informacji w odpowiedni sposób. Meta dane także powinny zawierać główną frazę kluczową. Pamiętaj też, żeby przekazać autorowi informację na temat limitu znaków w meta danych:

  • Meta title: 60 znaków ze spacjami (dłuższy tag meta title będzie urwany)
  • Meta description: 160 znaków ze spacjami

ATRYBUTY ALT

Każda grafika powinna mieć przypisany atrybut alt, który pozwala botom Google zrozumieć, co znajduje się na danej grafice. Atrybuty alt także powinny być dostosowane do fraz kluczowych, które powinny pojawić się w tekście.

Podsumowanie: wzór konspektu/briefu na bloga e-commerce

Na koniec chcemy zebrać te wszystkie informacje razem i pokazać ci, jak może wyglądać taki uniwersalny konspekt artykułu na bloga e-commerce:

Konspekt artykułu na bloga e-commerce
Tytuł/tematyka: 
Cel tekstu: Edukacja, rekomendacje produktowe, ranking, sprzedaż
Główna fraza kluczowa: 
Sugerowana długość:Liczba słów/znaków ze spacjami
Pozostałe słowa kluczowe:   
Struktura artykułu:Meta title:
Meta description:  
H1:
Główne myśli
H2:
Główne myśli
H2:
H3:
H2: Główne myśli
H3:  
Dodatkowe wymagania:
Główna teza/myśl
Pozostałe wątki do poruszenia
Sugerowane źródła
Sekcja FAQ: 4 pytania i odpowiedzi
Przynajmniej 2 zdjęcia

Taki konspekt jest stosunkowo prosty i zawiera wszystkie potrzebne informacje. Mając tak przygotowany brief, możesz bardzo ułatwić autorowi pracę nad tekstem i zagwarantować sobie, że otrzymasz tekst, który spełnia twoje oczekiwania i jest przyjazny SEO.

Posted by
Mateusz Rzetecki

Od 15 lat związany z branżą SEO. Obecnie SEO&CM Director w K2 Precise, ex-Head of SEO w Bluerank oraz ex-Head of SEO w wylecz.to i grupie serwisów e-commerce z branży odżywek i suplementów. Autor bloga mrzetecki.com