Dlaczego warto prowadzić bloga e-commerce? 5 powodów i jak zacząć

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto wykorzystywać wszystkie możliwości, które pozwolą ci docierać do potencjalnych klientów i zdobywać ich zainteresowanie. Jednym z takich kanałów, czasami niedocenianym w e-commerce, jest content marketing, a konkretniej – blog. Dowiedz się, dlaczego warto prowadzić bloga e-commerce i jak się za to zabrać.

Nie wszystkie sklepy internetowe, szczególnie te mniejsze, prowadzą bloga w aktywny sposób, co jest po prostu zmarnowaną okazją marketingową. Jeśli prowadzisz (lub zamierzasz prowadzić) sklep internetowy, blog może pomóc Ci łatwiej osiągnąć swoje cele marketingowe i sprzedażowe.

Mimo, że blog nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedażowym (opublikowanie kilku postów raczej nie sprawi, że klienci nagle zaczną się pojawiać w Twoim e-sklepie), to znacznie tę sprzedaż ułatwia, a przede wszystkim – pozwala Ci budować widoczność w kanałach organicznych, przede wszystkim w Google.

5 powodów, dla których warto prowadzić bloga w e-commerce

WIDOCZNOŚĆ W GOOGLE

SEO, czyli działania mające na celu poprawę widoczności Twojej witryny w Google, opierają się obecnie przede wszystkim na tworzeniu (i dystrybucji) treści wysokiej jakości. Takie treści powinny być widoczne wszędzie na Twojej stronie, od opisów produktów właśnie po bloga. Jakiś czas temu serwis Oberlo opublikował badanie pokazujące, skąd klienci trafiają do sklepów internetowych:

Jak widać na wykresie, najważniejszym źródłem ruchu jest tzw. direct, czyli sytuacja, gdy klient wpisuje nazwę twojego sklepu bezpośrednio do przeglądarki lub wyszukiwarki i od razu przechodzi na twoją stronę internetową. Jednak już drugim źródłem ruchu jest organiczne SEO, czyli właśnie działania, które mają pomóc ci, zwiększyć widoczność w Google na określone słowa kluczowe.

Blog się do tego świetnie nadaje, przede wszystkim dlatego, że pozwala Ci w naturalny sposób zwiększać liczbę odpowiednich słów kluczowych na swojej stronie internetowej. Tworzenie wartościowych wpisów blogowych poświęconych konkretnym produktom lub kategoriom produktowym, w połączeniu z działaniami SEO, zwiększy widoczność twojego e-sklepu na targetowane słowa kluczowe, co przekłada się na widoczność w wynikach organicznych i w efekcie – więcej odwiedzających Twój sklep.

REKOMENDACJE PRODUKTOWE

Wiele e-sklepów wykorzystuje bloga do publikowania list i zestawień produktów. To bardzo dobre rozwiązanie z punktu widzenia rekomendacji produktowych. Możesz w ten sposób prezentować klientom różne produkty i porównywać ich cechy. Każdy opis warto uzupełnić linkiem do zakładki produktowej z danym towarem. Kiedy klient już zdecyduje się na jakiś produkt lub model, powinien móc szybko i łatwo przejść do zakupu.

Zobacz przykład dobrego wpisu porównawczegona stronie sklepu Neonet:

Na początku wpisu firma poświęca sporo miejsca kwestiom, na które warto zwrócić uwagę, wybierając laptopa gamingowego. Następnie autor przechodzi do porównania sześciu modeli takich laptopów, wraz z wyszczególnieniem najważniejszych zalet i parametrów. Jak widać na powyższym screenie, każdy wpis jest uzupełniony o link do karty produktowej; klient widzi też od razu najważniejsze informacje – cenę i podstawowe parametry.

Tworząc takie wpisy, osiągasz kilka rezultatów:

  • dodajesz więcej treści i słów kluczowych do swojej strony internetowej,
  • pokazujesz, że masz wiedzę w temacie produktów, które oferujesz,
  • pozwalasz klientowi wybrać produkt, który mu najbardziej odpowiada bez tzw. agresywnej sprzedaży.

POZYSKANIE ZAUFANIA KLIENTÓW

Prowadząc bloga, możesz regularnie prezentować swoją wiedzę i dzielić się praktycznymi poradami i wskazówkami dla swoich klientów. W ten sposób zyskujesz ich zaufanie, ponieważ pokazujesz im, że zależy ci na tym, żeby byli zadowoleni z zakupów w twoim sklepie, a nie tylko, żeby sprzedać jak najwięcej towarów.

Zobacz przykład sklepu internetowego, który publikuje pomocne wpisy blogowe, których celem jest nie tylko sprzedaż, ale właśnie dzielenie się praktyczną wiedzą, która pomaga klientom:

Wspomniany sklep oprócz praktycznych wpisów blogowych publikuje też tutoriale na YouTube, co jeszcze bardziej ułatwia użytkownikom pielęgnację obuwia. Czy sklep promuje swoje produkty w tych wpisach blogowych? Oczywiście, ale nie ma w tym nic złego. Sklep mógłby przecież jedynie sprzedawać produkty pielęgnacyjne wraz z krótką instrukcją, jak używać danego środka pielęgnacyjnego i na tym poprzestać. Tutoriale i rozbudowane wpisy blogowe służą czemu innemu – pokazaniu, że firma dba o swoich klientów i zależy jej na tym, aby cieszyli się swoimi butami przez lata. A to jest coś bardzo istotnego dla tej grupy docelowej.

PREZENTACJA OSOBOWOŚCI MARKI

Blog to przestrzeń, która daje ci duże pole do popisu – nikt nie narzuca, o czym będziesz publikować posty, jakiej będą one długości, ani jak będą wyglądać. Dobrze prowadzony blog może zatem idealnie odzwierciedlać „osobowość” twojej marki i w ten sposób rezonować z odbiorami, którzy mają podobne zainteresowania lub sposób myślenia.

Blog sklepu z dekoracjami do domu będzie wyglądać inaczej niż blog sklepu oferującego sprzęt narciarski, ponieważ oba sklepy mają zupełnie różne grupy docelowe. Warto poświęcić czas, aby dobrze zrozumieć swoją grupę docelową i tworzyć treści, które wpasowują się w oczekiwania tej grupy. Możesz w ten sposób zbudować wizerunek osoby „z wewnątrz”, która rozumie znaczenie wyboru właściwego produktu.

Sklep narciarski

I tak sklep narciarski może publikować wpisy blogowe ze zdjęciami swojego zespołu na nartach. Załóżmy, że publikujesz wpis porównawczy z różnymi modelami nart i jego autorką jest Kasia. Kasia ma stanowisko doradca klienta w twoim e-sklepie, ale w swojej notce biograficznej wspomina, że od lat jeździ na nartach i nie wyobraża sobie innej zimy, niż na stoku.

Oprócz „suchego” porównania dostępnych modeli, we wpisie są zdjęcia Kasi na stoku narciarskim testującej omawiane w danym wpisie modele nart. Czy taki wpis nie byłby bardziej przekonujący dla Twojej grupy docelowej? Z pewnością! Wynika to z tego, że takie podanie wiedzy potwierdza, że pochodzi ona od osoby z pasją, mającej doświadczenie z tymi produktami, a nie od nisko opłacanego copywritera, który wkleja zdjęcia stockowe i przepisuje istniejące opisy tych samych modeli nart.

Sklep z dekoracjami

Tutaj z kolei sklep z dekoracjami może publikować wpisy, gdzie widać zespół lub właścicielkę osobiście dobierającą produkty, które następnie znajdą się w ofercie. Takie sklepy mogą publikować wpisy pokazujące, jak dopasować dekoracje do określonych wnętrz i jak dekorować wnętrza urządzone według różnych stylów.

Właścicielka może prowadzić „akademię dekoracji”, gdzie omawia najważniejsze zasady urządzania wnętrz i pokazuje, jak stosować je w praktyce przy pomocy produktów dostępnych w ofercie tego sklepu. Można to robić na różnych zasadach – poprzez nagrania na YouTube, ale także zdjęcia z opisami.

USER-GENERATED CONTENT

Blog stanowi „interaktywną platformę”, na której możesz nawiązać bliższy kontakt ze swoimi odbiorcami. Zachęcaj użytkowników do komentowania, odpowiadaj na ich pytania i zachęcaj do dyskusji na temat swoich postów i wspomnianych na blogu produktów. W ten sposób na twojej stronie zacznie pojawiać się coraz więcej tzw. user-generated content, czyli treści tworzonych przez użytkowników.

Blog, który jest żywy i na którym toczą się dyskusje na poruszone tematy wzmacnia relacje z obecnymi klientami, ale także przyciąga nowych. Z biegiem czasu możesz w ten sposób zbudować lojalną społeczność wokół swojej marki; społeczność składającą się w dużej mierze ze stałych klientów.

Jak zacząć tworzyć bloga e-commerce?

Jeśli korzystasz z jednej z gotowych platform e-commerce, najprawdopodobniej moduł blogowy masz dostępny w panelu klienta – prawdopodobnie wystarczy po prostu go włączyć i odpowiednio skonfigurować (skontaktuj się z zespołem obsługi klienta swojej platformy e-commerce po szczegóły).

Jeśli natomiast chodzi o zawartość bloga, weź pod uwagę kilka kwestii:

TEMATYKA BLOGA

Na początek określ tematykę – o czym będziesz pisać i w jaki sposób? Jakie kategorie wpisów pojawią się na twoim blogu? Pamiętaj, aby skupić się przede wszystkim na klientach i ich potrzebach i zainteresowaniach. Blog nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedażowym, nie traktuj go jak „drugą ofertę” na swojej stronie. Dobrym przykładem do naśladowania jest sieć Leroy Merlin. Firma publikuje dwie główne kategorie wpisów – inspiracje i porady. Oczywiście we wpisach poruszane są produkty oferowane przez firmę, ale większość miejsca zajmuje darmowa wiedza, która pomaga klientom LM w remontowaniu i urządzaniu wnętrz.

O CZYM PISAĆ? ANALIZA FRAZ I SŁÓW KLUCZOWYCH

SEO powinno stanowić ważny element Twojego bloga. Przed rozpoczęciem tworzenia wpisów warto zrobić tzw. research słów kluczowych, czyli zobaczyć, jakie słowa i frazy kluczowe są popularne w Google. Tworzenie tekstów dopasowanych do tych słów kluczowych ułatwi ci poprawę widoczności w wynikach organicznych.

Do dyspozycji masz wiele narzędzi do analizy słów i fraz kluczowych, zarówno płatnych, jak i darmowych. Dowiedz się więcej w tym wpisie: Jak przeprowadzić analizę słów kluczowych na potrzeby bloga e-commerce .

TWORZENIE BRIEFÓW I KONSPEKTÓW WPISÓW BLOGOWYCH

Teksty na bloga możesz tworzyć samodzielnie lub zlecać zewnętrznym autorom. W takiej sytuacji autorzy powinni dostać od Ciebie jak najwięcej wskazówek, które pomogą im tworzyć teksty, które spełnią Twoje oczekiwania. Tutaj w grę wchodzi tworzenie wyczerpujących briefów a czasem nawet gotowych konspektów przyszłych wpisów blogowych.

Zapoznaj się z tym artykułem, aby dowiedzieć się więcej: Jak tworzyć konspekty na bloga e-commerce.

KALENDARZ PUBLIKACJI

Prędzej czy później twoja pierwsza lista pomysłów na wpisy blogowe się wyczerpie. Warto wtedy mieć źródło, do którego można wrócić, aby stosunkowo łatwo opracować kolejny zestaw publikacji. Regularnie prowadzony kalendarz contentowy bardzo to ułatwia, bowiem masz szybki wgląd we wpisy blogowe i kategorie tematyczne, wokół których należy się obracać.

Oprócz tego, możesz korzystać z zewnętrznych narzędzi, które dadzą Ci dodatkowe sugestie, o czym warto pisać.

Przeczytaj więcej tutaj: Kalendarz publikacji – jak nie wyczerpać pomysłów na bloga e-commerce.

REPURPOSING TREŚCI

Niektóre tematy warto wykorzystać więcej niż raz. Oto przykład – artykuł o urządzaniu łazienki może być także video na YouTube, serią postów w social mediach, a nawet infografiką. Omawianie tego samego tematu na wiele różnych sposobów i przy użyciu różnych narzędzi to tzw. repurposing treści. To bardzo przydatna strategia, która pozwala tworzyć więcej tekstów bez konieczności wymyślania coraz to nowych tematów.

Dowiedz się więcej w tym wpisie na naszym blogu: Repurposing i evergreen content – wykorzystaj swoje treści do maksimum.

ANALITYKA BLOGA W E-COMMERCE

Wreszcie warto na bieżąco śledzić popularność swojego bloga. W ten sposób można ocenić, które wpisy cieszą się zainteresowaniem klientów, a które nie. Przydaje się to w opracowywaniu kolejnych zagadnień i wprowadzaniu niezbędnych poprawek, aby blog był coraz lepszy i cieszył się uznaniem twoich klientów. Co ważne – możesz prowadzić naprawdę solidną analitykę swojego bloga przy użyciu darmowych narzędzi! Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Analityka bloga e-commerce.

Podsumowanie: stwórz swojego bloga e-commerce

Blog w e-commerce to warte uwagi narzędzie, które pomoże ci poprawić widoczność w Google, zyskać zaufanie swoich klientów i pokazywać im oferowane produkty w naturalny i nienachalny sposób. Jeśli prowadzisz biznes e-commerce lub rozważasz jego uruchomienie, uwzględnij bloga w swojej strategii marketingowej.

Zachęcamy cię też, abyś regularnie zaglądał/a na SEMBoat.pl; publikujemy tutaj masę praktycznych materiałów dla marketerów i właścicieli biznesów internetowych.

Posted by
Mateusz Rzetecki

Od 15 lat związany z branżą SEO. Obecnie SEO&CM Director w K2 Precise, ex-Head of SEO w Bluerank oraz ex-Head of SEO w wylecz.to i grupie serwisów e-commerce z branży odżywek i suplementów. Autor bloga mrzetecki.com