60% wyszukiwań w Google kończy się bez kliknięcia w odnośnik. Co to oznacza dla SEO?

W 2024 roku zauważalna zmiana zaszła w świecie wyszukiwarek, a szczególnie Google. Ostatnie badania wykazały znaczący trend: niemal 60% wyszukiwań w Google kończy się bez kliknięcia w odnośnik.

Wzrost wyszukiwań bez kliknięć

Według badania opublikowanego przez Rand Fishkina, CEO i współzałożyciela SparkToro, opartego na danych clickstream z Datos (należącego do Semrush), 58,5% wyszukiwań w USA i 59,7% w UE kończy się bez kliknięcia. Takie wyszukiwanie, nazywane zero-click, oznacza, że użytkownicy kończą sesję lub wprowadzają nowe zapytanie bez kliknięcia w jakikolwiek wynik.

Ten trend ma duże znaczenie dla strategii SEO, ponieważ kliknięcia wpływają na rankingi wyszukiwania w Google. Potwierdzono to podczas procesu antymonopolowego przeciwko Google oraz w wyniku przecieków dotyczących Google Search.

Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy użytkownicy chcą kliknąć w link i odwiedzić stronę, aby uzyskać odpowiedź. Jak zauważył konsultant SEO Pedro Dias, wiele z tych wyszukiwań bez kliknięcia nie dotyczyło docelowych użytkowników czy klientów.

https://sparktoro.com

Spora część kliknięć kończy się na portalach Google

Raport wskazuje, że niemal 30% wszystkich kliknięć w USA trafia konto Google, takie jak portale i usługi YouTube, Google Images czy Google Maps. Może się wydawać, że Google zatrzymuje użytkowników w swoim ekosystemie, ale warto zauważyć, że kliknięcia te mogą prowadzić do treści tworzonych przez firmy, marki czy twórców, co nie jest aż tak niepokojące, jeśli optymalizujemy pod kątem czegoś więcej niż tylko klasyczne wyszukiwanie.

Jednak problem pojawia się, gdy Google rozszerza swoją działalność na nowe branże, zmuszając strony internetowe do walki o resztki organicznego ruchu.

Dane zebrane przez Datos w okresie od września 2022 do maja 2024 odzwierciedlają globalną sytuację. Pomimo pewnych ograniczeń, te badania mogą pomóc zrozumieć zmieniające się zachowania użytkowników, gdy Google coraz bardziej zmierza w kierunku bycia silnikiem odpowiedzi, a nie tylko wyszukiwarką.

Pełne dane znajdziecie tutaj.

Źródło:
https://sparktoro.com/

Posted by
Łukasz Stachurski

Dziennikarz i copywriter specjalizujący się w tematyce e-commerce. Prywatnie miłośnik kina i nowych technologii. Szanuje ojczysty język, nie lubi przy tym zbędnych zapożyczeń.