Jak zacząć prowadzić bloga w e-commerce: Inspiracje i frazy kluczowe

W prowadzeniu bloga, jak to często bywa, najtrudniejsze są początki. O czym pisać? Jak rozwiązać kwestię SEO? Jak przeprowadzić research słów kluczowych? Te pytania są naturalne na początkowym etapie, szczególnie jeśli to twój pierwszy taki projekt. W tym wpisie pokażemy ci, jak zacząć prowadzenie bloga e-commerce – od pomysłów na teksty po SEO.

Prowadzenie bloga e-commerce wymaga już na samym początku pewnej zmiany w myśleniu. Nie powinieneś/aś się bowiem zastanawiać, o czym chcesz pisać, a raczej – czego potrzebują twoi klienci.

Blog, jak i cały content marketing to narzędzie służące do budowania zaufania wśród potencjalnych klientów i dostarczania im wartościowych informacji, które pomogą im w wyborze odpowiedniego produktu lub ułatwią jego obsługę, lub utrzymanie.

Podchodząc w ten sposób do prowadzenia bloga, łatwiej jest określić, jakie treści powinny się na nim pojawić.

Gdzie szukać pomysłów na bloga e-commerce?

ANALIZA OFERTY

Zacznij od analizy swojej oferty. W jaki sposób produkty, które sprzedajesz, pomagają Twoim klientom w życiu, pracy, wypoczynku lub realizowaniu pasji? Dlaczego tak naprawdę klienci kupują te produkty? Jakie pytania mogą sobie zadawać przed wyborem/zakupem lub jakie wątpliwości muszą rozwiać zanim klikną przycisk „kup teraz”?

Zebranie odpowiedzi na te pytania już da Ci dużo wskazówek, jakie treści powinny się pojawić na Twoim blogu e-commerce. Spójrz na przykład na bloga Black Red White:

Źródło: https://www.brw.pl/blog/

Na blogu tej firmy pojawiają się przede wszystkim wpisy poradnikowe i edukacyjne. Większość tytułów ich postów zaczyna się od słowa „jak”. Black Red White dzieli się darmowymi poradami i inspiracjami dla klientów myślących o remoncie lub przearanżowaniu swoich domów. Produkty firmy, jeśli już się pojawiają, to w formie anchorów linkujących do omawianej w tekście kategorii produktowej.

ANALIZA KONKURENCJI

Drugim krokiem, który warto wykonać, jest analiza blogów konkurencji. Wybierz od trzech do pięciu najważniejszych konkurentów (firmy, których oferta jest najbardziej zbliżona do twojej) i zobacz, jaką tematykę poruszają na swoich blogach. Jak skonstruowane są wpisy blogowe? Czy produkty oferowane przez daną firmę zajmują ważne miejsce w tych wpisach? Czy porady, które są udzielane, są:

  • Poprawne?
  • Możliwe do zastosowania bez produktów danej firmy?
  • Praktyczne dla większości odwiedzających daną stronę?

Zobacz też, jakie tematy się na danym blogu NIE pojawiają. To tzw. content gap, czyli tematy i aspekty, których twoja konkurencja z różnych względów nie porusza. Content gap może pozwoli ci wybić się ponad konkurencję poprzez tworzenie bardziej kompleksowych postów, które poruszają zagadnienia, o których twoja konkurencja zdaje się zapominać.

Oto przykład: Załóżmy, że twoja firma zajmuje się sprzedażą mebli do salonu. Przeanalizowałeś/aś witryny konkurencji i okazało się, że brakuje treści dotyczących dopasowania mebli do różnych stylów mieszkań. To jest właśnie content gap – możesz teraz stworzyć artykuł lub artykuły, które będą o tym mówić. A ponieważ prawdopodobnie będziesz jedynym e-sprzedawcą z takimi postami, jest szansa, że twoje posty przyciągną uwagę klientów.

ANSWERTHEPUBLIC I ALSOASKED.COM

To dwa narzędzia, które pomogą ci w znalezieniu pomysłów na teksty. Wystarczy, że wpiszesz słowo lub frazę kluczową i otrzymasz listę pytań i wątków, jakie pojawiają się przy okazji danego słowa. W ten sposób będziesz w stanie stworzyć całą listę tematów na wpisy blogowe (ale także na social media).

Oba narzędzia mają opcje lokalizacyjne, więc możesz ustawić wyszukiwanie w języku polskim i dla Polski. AlsoAsked.com daje ci trzy darmowe wyszukiwania na dobę natomiast AnswerThePublic.com – jedno.

Poniżej zamieszczamy przykład listy wygenerowanej przez AlsoAsked na zapytanie „sofa do salonu”:

Źródło: https://alsoasked.com/search?term=sofa%20do%20salonu&language=pl&region=pl&depth=2&search_id=267nGveN58B4pWnzynNPAQ9VbWwEgZz1&new_search=true&user_level=guest

Nawet jeśli nie wszystkie podpowiedzi będą miały sens w przypadku twojej firmy, możesz stąd wyłuskać przynajmniej kilka dobrych pomysłów na wpis blogowy. Powtórz tę samą czynność dla wszystkich kategorii produktowych, jakie znajdują się w twoim sklepie internetowym, a będziesz miał/a listę przynajmniej kilkudziesięciu wpisów na bloga.

PORÓWNANIA, RANKINGI I REKOMENDACJE PRODUKTOWE

To prawdziwa kopalnia złota dla sklepów internetowych. Zestawienia produktów, listy TOP10 i rekomendacje produktowe (jaki [produkt] na [okazja], jaki [produkt] do [zastosowanie], jaki [produkt] do [cena]) bardzo dobrze się klikają i umożliwiają zawarcie wielu słów kluczowych w bardzo naturalny sposób.

Spójrz na przykład na bloga Komputronik.pl. Większość wyróżnionych wpisów to właśnie rekomendacje produktowe przede wszystkim oscylujące wokół kwestii budżetu:

Źródło: https://www.komputronik.pl/informacje/

Analiza słów kluczowych na bloga

Tutaj pod uwagę należy wziąć dwie kwestie:

  • ogólną analizę słów kluczowych związanych z działalnością twojego e-sklepu,
  • analizę słów kluczowych pod konkretny wpis blogowy.

Stosując zasadę „jedna podstrona, jedno główne słowo kluczowe”, każdy wpis blogowy powinien mieć swoje „przewodnie” słowo kluczowe. Dla artykułu pod tytułem „Jaką sofę do salonu wybrać do małego mieszkania?” takim słowem, a właściwie frazą będzie zapewne „sofa do salonu”. Możesz ocenić popularność tej frazy na kilka różnych sposobów:

GOOGLE ADS

Nawet jeśli nie korzystasz z „Adsów” to platforma reklamowa Google ma darmowy planer słów kluczowych, który pozwala na określenie popularności wskazanego słowa kluczowego (dla wskazanego rynku i języka). Zobacz, jak to wygląda na przykładzie frazy „laptop gamingowy”:

Niestety nie posiadając aktywnej reklamy narzedzie Keyword Planer będzie podawać przedziały popularności, które mogą być bardzo mylne. W powyższym przypadku mamy popularność 10K-100K. Faktyczna popularnosć tej frazy to 60 500 wyszukiwań miesięcznie.

WTYCZKA SURFER SEO DO CHROME

To bardzo proste w użyciu i przede wszystkim darmowe narzędzie. Wtyczkę możesz pobrać ze strony Surfer SEO i korzystać z niej za każdym razem, gdy szukasz czegoś w Google.

Surfer SEO, podobnie jak Keyword Planner od Google, oprócz wyszukiwanej frazy podpowiada też powiązane tematycznie frazy, co również jest pomocne z punktu widzenia wymyślania tematów na wpisy blogowe. Jak też widać dane na temat popularności danej frazy są nieco bardziej precyzyjne, w porównaniu z narzędziem Google.

SENUTO

To jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi SEO na polskim rynku. Jedną z funkcji tego narzędzia jest Keyword Explorer. Senuto korzysta z bazy danych, która obejmuje ponad 40 języków (także polski), i prezentuje listę słów kluczowych na podstawie zadanego zapytania lub adresu URL twojego e-sklepu. Pamiętaj jednak, że Senuto, podobnie jak inne narzędzia tego typu (Ahrefs i Semrush) jest płatne.

KEYWORDTOOL.IO

To ostatnie narzędzie, które chcemy ci pokazać. KeywordTool ma tę zaletę, że może wyszukiwać słowa kluczowe nie tylko w Google, ale również w Bing, Amazon, eBay, YouTube, a nawet na Instagramie. Podobnie jak w przypadku innych narzędzi – podajesz frazę, która cię interesuje i dostajesz listę wyników. Pamiętaj, aby wskazać kraj i język, dla którego chcesz zlecić wyszukiwanie. W darmowej wersji KeywordTool daje jedynie wgląd w kilka najpopularniejszych słów kluczowych; jeśli zależy ci na pełnej odpowiedzi – musisz wykupić płatny dostęp.

CO Z INNYMI NARZĘDZIAMI?

Narzędzi oferujących research słów kluczowych, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, jest sporo, ale w większości wypadków te dwa narzędzia są w zupełności wystarczające. Jeśli natomiast zależy ci na tym, żeby same wpisy, które tworzysz, były w 100% zoptymalizowane pod SEO, warto zdecydować się na jeszcze jedno narzędzie – SEO content editor.

CZYM SĄ SEO CONTENT EDITORY?

Takich narzędzi na rynku znajdziesz przynajmniej cztery i niestety wszystkie są płatne. Działają one na bardzo podobnych zasadach, więc kwestia wyboru to przede wszystkim budżet. SEO content editory proszą o wskazanie frazy kluczowej pod planowany wpis blogowy i analizują inne wpisy, które po pierwsze mają tę samą frazę kluczową a po drugie wysoko „rankują” w wynikach wyszukiwania Google.

Następnie SEO content editor analizuje struktury i treści tych konkurencyjnych wpisów i na tej podstawie tworzy szczegółową listę rekomendacji, jakie słowa, frazy kluczowe, zwroty i nagłówki powinny się znaleźć w twoim tekście, aby mógł on znaleźć się wysoko w SERP.

Wygląda to tak:

Jak widzisz, oprócz ogólnej oceny twojego wpisu (w skali od 0 do 100, gdzie 69 to minimalny pożądany wynik), otrzymujesz szczegółowe wskazówki, jeśli chodzi o:

  • liczbę słów,
  • nagłówki,
  • akapity,
  • grafiki.

Na końcu jest też lista słów i zwrotów, które powinny pojawić się w tekście. Dla przykładu fraza „transcription services” powinna w analizowanym tekście wystąpić od 15 do 33 razy. Analizowany tekst posiada 16 takich fraz, co daje mu zielony wynik – wszystko jest dobrze, nic nie trzeba w tej kwestii poprawiać. Gdy słów jest za dużo, pole zmienia kolor na czerwony, ostrzegając przed tzw. keyword stuffingiem.

Jeśli szukasz SEO content editora do wyboru masz przynajmniej cztery narzędzia:

  • Surfer SEO
  • Contadu
  • Frase.io
  • Clearscope

Zapoznaj się z ofertami wszystkich tych narzędzi, aby wybrać to, które najlepiej odpowiada twoim oczekiwaniom. Pierwsze dwa narzędzia są polskie, co może ułatwić ich obsługę.

RANK MATH SEO I YOAST SEO

To dwie wtyczki na WordPressa, które w podstawowych wersjach są darmowe. W przypadku wpisów blogowych działają one na zasadzie uproszczonego SEO content editora. Użytkownik wskazuje główną frazę kluczową, a narzędzie analizuje, czy wpis blogowy spełnia wymagania SEO, czy nie. Jest to nieco mniej zaawansowane rozwiązanie w porównaniu z pełnym edytorem SEO, ale zdecydowanie warte uwagi, choćby z uwagi, że można korzystać z tych narzędzi za darmo.

Źródło: Rank Math SEO

Optymalizacja wpisów blogowych pod SEO

Oprócz tego, o czym już powiedzieliśmy, czyli doborze tematyki pod oczekiwania klientów i uwzględnieniu słów i fraz kluczowych, możesz dodatkowo zoptymalizować swoje teksty pod SEO, wykonując kilka stosunkowo prostych ruchów:

  1. Włącz indeksację każdego nowego tekstu, który tworzysz (inaczej nie pojawi się w Google). Jeśli indeksacja zajmuje więcej niż kilka dni, możesz przeprowadzić ręczną indeksację w Google Search Console.
  2. Dodaj meta dane do artykułu – meta title i meta description. To fragmenty treści, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. Zarówno meta title, jak i meta description powinny zawierać główne słowo kluczowe.
  3. Dodaj przynajmniej jedną grafikę i przypisz jej atrybut alt. Generalnie im więcej grafik tym lepiej. Jeszcze lepiej, jeśli mają one ścisły związek z tematyką artykułu (screeny są lepsze niż generyczne zdjęcia stockowe). Każda grafika powinna mieć też przypisany atrybut alt, który także warto wykorzystać do umieszczenia tam słowa kluczowego.
  4. Stosuj nagłówki H1-H4. W ten sposób łatwiej będzie Google (ale i czytelnikom) zrozumieć, o czym są poszczególne sekcje tekstu.

Podsumowanie

Rozpoczęcie bloga e-commerce może się wydawać dużym wyzwaniem, ale zdecydowanie warto. Pisz o rzeczach, które ciekawią twoich klientów, stawiaj na merytoryczne i wyczerpujące wpisy (uwzględniaj przykłady i konkretne porady) i nie zapominaj o aspekcie SEO – to najkrótszy przepis na prowadzenie bloga, który cieszy się uznaniem użytkowników i botów Google.

Posted by
Mateusz Rzetecki

Od 15 lat związany z branżą SEO. Obecnie SEO&CM Director w K2 Precise, ex-Head of SEO w Bluerank oraz ex-Head of SEO w wylecz.to i grupie serwisów e-commerce z branży odżywek i suplementów. Autor bloga mrzetecki.com