Repurposing treści, określany też często jako recycling treści to stosunkowo prosta we wdrożeniu technika contentowa, która niesie za sobą wiele zalet, przede wszystkim fakt, że jeden temat może przerodzić się w kilka lub nawet kilkanaście różnych tekstów. Jak można to zrobić w praktyce? I jak najlepiej recyclingować treści z bloga e-commerce?
W 2023 roku Semrush, jedna z najważniejszych platform SEO na świecie, przeprowadziła badanie State of Content Marketing 2023. Wzięło w nim udział ponad 1700 marketerów, którzy zostali m.in. zapytani o czynniki, które wpłynęły na ich sukces w content marketingu. Ponad 40% odpowiedziało, że repurposing treści się przyczynił do tego sukcesu:

Jak widać z udzielonych odpowiedzi, repurposing może znacząco wspomóc twoje działania content marketingowe, a biorąc pod uwagę fakt, że ta technika nie wymaga bardzo dużo nakładów, zdecydowanie warto się nią zainteresować.
Jak repurposing contentu działa w praktyce?
Posłużmy się przykładem. Na swoim blogu e-commerce opublikowałeś/aś artykuł na temat na temat urządzania kuchni. Artykuł spotkał się z dużym zainteresowaniem czytelników – to jeden z najbardziej poczytnych tekstów na twoim blogu. Postanawiasz zatem jeszcze mocniej wykorzystać ten temat w swoim marketingu i na podstawie tego jednego wpisu blogowego:
- tworzysz dziesięć postów na social media omawiających po jednym aspekcie tego tematu,
- organizujesz webinar z dekoratorką wnętrz, gdzie omawiacie jeszcze bardziej szczegółowo tematy poruszone na blogu,
- nagrywasz pięć krótkich video produktowych do produktów poruszonych we wpisie blogowym i umieszczasz je na zakładkach produktowych tych produktów,
- do osób, które przeczytały ten artykuł wysyłasz newslettera z najnowszymi trendami w urządzaniu kuchni wraz z polecanymi produktami.
To tylko cztery przykłady, ale dobrze obrazują, jak jeden dobry tekst blogowy może być zalążkiem całej serii materiałów na różne platformy i kanały marketingowe. I o to właśnie chodzi w content repurposing.
Zobacz tutaj na przykład jak influencerka Laura Whaley opracowała trzy bardzo podobne materiały na TikToka, YouTube i Instagrama:

A tutaj możesz zobaczyć inny przykład, tym razem Influencer Marketing Hub przerobił raport na wpis blogowy:

ETAPY CONTENT REPURPOSING
W skrócie ta technika składa się z trzech podstawowych etapów:
- Ocena, które wpisy blogowe warto przerobić na inne materiały. Na ogół będą to po prostu najpopularniejsze tematy na twoim blogu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby przerobić w ten sposób dowolny tekst.
- Opracowanie pomysłów na nowe materiały. Repurposing wpisu blogowego może obejmować:
- newslettery,
- posty social media,
- infografiki,
- nagrania video (np. na YouTube),
- webinary,
- guest posty.
- Opracowanie i publikacja nowych treści.
Korzyści content repurposingu
Stosowanie content repurposingu to dobra strategia, która pomoże ci wykorzystać maksimum potencjału tkwiącego w praktycznie każdym tekście blogowym, który tworzysz. Poznaj najważniejsze z nich:
- Gotowe pomysły na teksty: jeśli z jednego artykułu jesteś w stanie stworzyć kilka różnych materiałów, nie musisz tak często wymyślać nowych pomysłów na teksty.
- Regularnie tworzony content: recycling contentu pozwala ci także publikować treści praktycznie non stop. Jeśli dla przykładu tworzysz sześć wpisów blogowych w miesiącu i do każdego tekstu dokładasz po trzy lub cztery nowe materiały (choćby to były wpisy do social mediów) to masz zagwarantowaną publikację przynajmniej jednego materiału każdego dnia w miesiącu.
- Wsparcie sprzedaży: blogi e-commerce często poruszają konkretne produkty, które można nabyć w danym sklepie. Repurposing obejmujący newslettery sprzedażowe i bardziej atrakcyjne karty produktowe może realnie przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Podobnie działa to w przypadku webinarów – możesz w ich trakcie rekomendować produkty, które można kupić w twoim sklepie internetowym.
- Oszczędność czasu: tworzenie nowych treści od zera może być czasochłonne i wymagać dużych nakładów czasowych. Repurposing contentu pozwala wykorzystać już istniejące treści, co oszczędza czas (ale i pieniądze), jednocześnie zapewniając wartościowe materiały dla twoich klientów.
- Wsparcie SEO: w SEO dużą rolę odgrywa tworzenie wysokojakościowych treści. Idealnie jeśli jesteś w stanie tworzyć takich treści dużo i regularnie, ponieważ w ten sposób stopniowo budujesz swój autorytet w wyszukiwarce. Repurposing contentu może ci w tym pomóc, a nawet wesprzeć cię w zbudowaniu tzw. topical authority – nic nie stoi na przeszkodzie, aby repurposing contentu połączyć z tzw. pillar pages czy klastrami contentowymi.
- Zwiększenie zaangażowania klientów: e-commerce rządzi się prawami omnichannel. Oferowanie różnorodnych form treści i komunikacji może zwiększyć zaangażowanie zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Niektórzy odbiorcy mogą preferować oglądanie materiałów video, inni czytanie artykułów, a jeszcze inni słuchanie podcastów. Repurposing contentu pozwala dotrzeć do różnych grup odbiorców i pozyskać ich zainteresowanie.
4 strategie content repurposing
Są cztery główne podejścia do content repurposing i warto wykorzystywać wszystkie cztery.
IDENTYFIKUJ NAJLEPSZE TREŚCI BLOGOWE
O pierwszym podejściu już wspomnieliśmy – chodzi o identyfikowanie najbardziej atrakcyjnych dla klientów treści i repurposing właśnie takich materiałów.
Jeśli chcesz poprawić swoje działania w tym zakresie warto zacząć od researchu słów kluczowych i ich popularności. Tworzenie treści blogowych, które odpowiadają temu, czego twoi klienci szukają w sieci pomoże ci łatwiej tworzyć materiały, które zdobędą zainteresowanie użytkowników.
Na podobnej zasadzie warto identyfikować materiały, które mogą stanowić zalążek lub część nowego clastra contentowego. Wracając do naszego przykładu z urządzaniem kuchni, możesz stworzyć klaster poświęcony urządzaniu domu i poszczególnych jego pomieszczeń. Alternatywnie możesz podejść do tego zagadnienia inaczej i stworzyć klaster poświęcony w całości kuchni – od urządzania, przez sprzęty AGD, aż po utrzymanie i sprzątanie.
TWÓRZ EVERGREEN CONTENT
W skrócie evergreen content to treści, które się nie przedawniają nigdy lub dzieje się to bardzo wolno. Na ogół treści evergreen pozostają aktualne i cieszą się popularnością przez cały rok (przeciwnie do treści o charakterze tymczasowym lub sezonowym).
Na blogu e-commerce treści evergreen to przede wszystkim:
- Poradniki: wszelkiego rodzaju artykuły lub filmy poradnikowe, które pomagają użytkownikom korzystać z produktów lub odpowiednio je dobierać, są zazwyczaj przydatne przez długi czas. Poradnik jak urządzać kuchnię, jeśli tylko zawiera ponadczasowe zasady (a nie najnowsze trendy), jest dobrym przykładem evergreen content.
- Recenzje: dobrze przygotowane recenzje produktów, które są oparte na rzetelnej analizie cech, zalet i wad danego produktu także mogą przyciągać uwagę klientów przez długi czas.
- Porównania: klienci bardzo lubią porównania, ponieważ pomagają one podjąć właściwą decyzję zakupową. Tego rodzaju teksty mogą przyciągać ruch na stronę i generować sprzedaż przez długi czas, zwłaszcza jeśli porównują one popularne w danej niszy produkty.
AKTUALIZACJE TREŚCI
Aktualizacje starszych treści blogowych są ważne przede wszystkim z punktu widzenia SEO, bowiem w ten sposób twoja strona pozostaje aktualna dla czytelników. Jeśli powołujesz się na raporty lub jakieś inne materiały, które mogły się przedawnić, warto zrobić aktualizację takiego materiału przynajmniej raz na rok lub dwa lata. Poszukaj nowych źródeł lub nowych wydań wykorzystanych źródeł i odpowiednio dostosuj treść artykułu, aby pasowała do obecnej sytuacji na rynku.
Zgadza się, może się to wiązać z przebudową znacznej części artykułu, ale zdecydowanie gra jest warta świeczki. Tak zaktualizowany content może przecież wrócić na szczyt twoich postów blogowych i do nowa przyciągać uwagę klientów.
REPURPOSING STAREGO CONTENTU
Jeśli natomiast masz jakiś evergreenowy content, który został opublikowany na blogu już jakiś czas temu, ale za bardzo nie ma go jak zaktualizować, możesz po prostu zdecydować się na jego ponowne udostępnienie i stworzenie nowych materiałów na bazie tego wpisu blogowego.
W ten sposób twój „stary” content będzie cały czas pracować, a ty nie będziesz musiał/a cały czas wymyślać coraz to nowych pomysłów na teksty.
Podsumowanie
Repurposing lub recycling contentu to jedna z najprostszych a jednocześnie najskuteczniejszych strategii, które możesz wdrożyć. Realizując takie działania:
- stale przyciągasz uwagę klientów,
- budujesz swój autorytet (zarówno w Google, jak i wśród czytelników),
- wspierasz swoją strategię SEO.
Zacznij od analizy aktualnych tekstów blogowych i na start przeprowadź repurposing swojego najpopularniejszego wpisu blogowego. A jeśli nie wiesz, jak go zidentyfikować, przeczytaj wpis o analityce bloga e-commerce