5 najlepszych strategii contentowych dla firm IT

Jeśli prowadzisz firmę SaaS lub IT, masz wiele różnych możliwości tworzenia i promowania swoich treści. Ponieważ jednak nie da się zrobić wszystkiego na raz, należy ustalić priorytety i skupić się na strategiach, które przyniosą jak najlepsze rezultaty.

W przypadku contentu SaaS/IT jest pięć takich strategii. Warto przyjrzeć się im bliżej!

Blog

To absolutna podstawa w content marketingu IT. Blog daje ci miejsce, w którym możesz bezpłatnie publikować, co tylko chcesz, a następnie promować to na wiele różnych sposobów. To dobry sposób, żeby pokazać wiedzę i doświadczenie firmy (staraj się zawierać jak najwięcej case studies w swoich postach!) i zdobyć zaufanie klientów.

Aby Twój blog był skuteczny, musisz zrozumieć potrzeby swojej grupy docelowej i przede wszystkim dostarczać im praktyczną wartość (pamiętaj, że blog nie służy do bezpośredniej sprzedaży), z której będą mogli korzystać, nawet jeśli nie zdecydują się na współpracę z twoją firmą.

Dzięki dobrym wpisom na blogu możesz:

  • zwiększyć zaangażowanie osób, które odwiedzają twoją stronę,
  • mocno wesprzeć swoje działania SEO,
  • budować wiarygodność i zaufanie wśród potencjalnych klientów,
  • pokazywać swoją skuteczność (wspomniane case studies),
  • uczyć klientów, jak korzystać z twojej platformy/usługi w najbardziej efektywny sposób.


Co ciekawe, w 2023 roku Semrush zapytał respondentów o to, jaki content daje im najlepsze rezultaty. Aż cztery z pięciu najczęściej wymienianych odpowiedzi ma silny związek z blogiem:


Zdecydowanie warto prowadzić bloga dla firmy IT!

Video i webinary

Video content już od dłuższego czasu zyskuje na popularności. I nic w tym dziwnego, bo ta forma jest szybka i łatwa do przyswojenia. A co więcej, ponieważ video oddziałuje na dwa zmysły, a nie tylko jeden, to też łatwiej zapada w pamięć. Prawda jest taka, że dobre video może przyciągnąć wiele osób do twojej firmy. Z drugiej strony to duże wyzwanie stworzyć materiał, który spotka się z uznaniem odbiorców. Dlatego jeśli nigdy tego nie robiłeś/aś, nieco prostszym w realizacji „bratem” video jest webinar.

Webiary doskonale się sprawdzają, gdy chcesz przekazać wiedzę i pokazać doświadczenie firmy. Pamiętaj jednak, aby nie sprzedawać zbyt mocno swoich usług w trakcie takich webinarów. Lepiej jest to robić poprzez pokazywanie, co udało się osiągnąć dla innych klientów, dla których pracujesz. Na końcu można wspomnieć, że jeśli ktoś jest zainteresowany współpracą, to zapraszasz do kontaktu. Warto przygotować jakiś bonus na tę okazję, np. darmowy trial w przypadku produktu SaaS.

Przepis na udany webinar składa się z trzech składników:

  1. Webinar musi się odnosić do konkretnego problemu/wyzwania, z którym boryka się Twoja grupa docelowa
  2. Twoje narzędzie/usługa może realnie pomóc uczestnikom webinaru w rozwiązaniu wspomnianego problemu
  3. Postaraj się zmieścić w maksymalnie godzinie, a idealnie pół godziny (szanuj czas klientów, którzy oczekują konkretów)

Pamiętaj, że ludzie nie przyjdą na prezentację sprzedażową; nie handlujesz garnkami, nikogo to już nie interesuje. Ludzie przyjdą natomiast na bezpłatne wydarzenie, na którym będą mogli uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Nawet jeśli nie zakończy się to zakupem lub subskrypcją twoich usług.

Tutaj mały tip: jeśli nie chcesz organizować swojego webinaru, zacznij od współpracy z innymi firmami podczas ich webinarów i postaraj się wystąpić, jako gościnny ekspert. To jaką masz rolę w trakcie webinaru, ma mniejsze znaczenie w porównaniu z wiedzą, którą możesz przekazać.

Repurposing contentu

załóżmy, że masz naprawdę dobrze przygotowany wpis na blogu. Ludzie wchodzą z nim w interakcję, chętnie go czytają i klikają CTA. Szkoda zmarnować potencjał takiego postu, prawda? O to właśnie chodzi w repurposingu (czasem też określanym jako recycling) contentu.

Wpis na blogu można łatwo przekształcić w serię krótszych postów w mediach społecznościowych lub w filmik na YouTube. Do repurposingu można wykorzystać dowolny wpis, ale warto zacząć od tych, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów. Pomyśl – nie musisz wymyślać od nowa pomysłu na materiał, wykorzystujesz coś, co już istnieje, co oznacza, że oszczędzasz czas i pieniądze. W ten sposób jeden tekst może zamienić się w kilka lub kilkanaście materiałów w ciągu kilku dni, a czasami nawet godzin!

Pillar pages i topic clusters

Obie techniki są świetne, jeśli chodzi o content IT! Zacznij od wymyślenia jednego pomysłu na topic cluster (klaster tematyczny), czyli serię artykułów omawiających różne aspekty jednego większego zagadnienia i masz gotową listę pięciu, dziesięciu lub nawet więcej artykułów i postów. Dzięki topic clusters i pillar pages (obie techniki są bardzo zbliżone, po prostu topic cluster to grupa tekstów, a pillar page to jeden tekst, który szeroko omawia dane zagadnienie i linkuje do innych tekstów na poruszone zagadnienia) możesz nie tylko zaprezentować swoją wiedzę (budujesz w ten sposób tzw. topical authority), ale także stworzyć mnóstwo treści zoptymalizowanych pod SEO!

Ważne jest, aby tworzyć klastry tematyczne, które mają potencjał SEO; w ten sposób możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Jest to szczególnie istotne w sektorze IT, gdzie wiedza i doświadczenie odgrywają dużą rolę w pozyskiwaniu zaufania potencjalnych klientów.

Zobacz poniżej przykład takiego klastra dotyczącego digital marketingu. Każdy z tych tematów to można opisać na wiele różnych sposobów. Oczywiście możesz rozbudowywać swój klaster i tworzyć „podklastry” w ramach jednego dużego klastra. W ten sposób możesz mieć listę ponad 100 postów i artykułów na blogu!

Skyscraper Content

Ostatnia strategia, o której chcę wspomnieć, również ma wiele wspólnego z SEO. Skyscraper content polega w skrócie na tworzeniu postów blogowych, które są lepsze, ciekawsze, bardziej atrakcyjne wizualnie i bardziej wyczerpujące w porównaniu z postami, które już wysoko rankują w Google. Tutaj też bardzo przydaje się identyfikacją content gap, czyli treści, których brakuje w „produktach konkurencji”.

Aby wykorzystać skyscraper content, należy zacząć od analizy od trzech do pięciu wpisów, które są w TOP wyników wyszukiwania w Google. Zobacz, jaką mają strukturę, jakie zagadnienia poruszają; czy mają przykłady/case studies, czego w nich brakuje itp. A następnie stwórz swój tekst, który będzie lepszy pod każdym możliwym względem.

Skyscraper content może ci wydatnie pomóc w poprawieniu widoczności w Google.

Krótkie podsumowanie

Jeśli prowadzisz firmę SaaS/IT, content marketing może być Twoją „tajną bronią”, która pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i usprawnić lead generation. Zachęcam cię do korzystania z tych pięciu strategii contentowych. Pomogą ci ulepszyć swoje treści i poprawić organiczną widoczność w Google.

A jeśli szukasz zaufanego partnera, który Ci w tym pomoże, oto link do mojego kalendarza. Porozmawiajmy o tym, co możemy razem zrobić!

Posted by
Michał

Pomagam firmom IT i SaaS rosnąć poprzez efektywny content marketing, który zwiększa widoczność firmy online, przede wszystkim wśród potencjalnych klientów. W pracy dla klientów wykorzystujemy aż 5 różnych źródeł leadów - bloga i guest posty, SEO, newslettery, social media i reklamy PPC.