John Mueller z Google odpowiadając na pytania dotyczące SEO obrazów, wyjaśnił, że nie tylko sama jakość obrazu i tekst alternatywny (alt text) są istotne dla SEO, ale także kontekst strony, na której obraz jest osadzony. To pomaga Google lepiej rozumieć znaczenie obrazu w kontekście konkretnych zapytań użytkowników.
Jak kontekst strony i zdjęcia wpływa na SEO?
Mueller podał przykład, że zdjęcie plaży na stronie hotelu informuje, że jest to plaża związana z tym hotelem. Z kolei to samo zdjęcie umieszczone na stronie fotografa wskazuje na jego zdolność do robienia zdjęć w plenerze. Kontekst strony, na której obraz jest osadzony, dostarcza więc dodatkowych informacji, które pomagają Google zrozumieć jego odpowiednie zastosowanie w wynikach wyszukiwania obrazów.
Mueller podkreśla, że sam obraz, np. zdjęcie plaży, nie dostarcza wystarczającej informacji. Właściwe opisanie obrazu za pomocą tekstu alt pozwala lepiej powiązać go z treścią strony, co z kolei zwiększa jego wartość dla wyszukiwarki. Ale to jednak nie koniec.
Tekst alternatywny a algorytmy rozpoznawania obrazów
W obliczu zaawansowanych algorytmów rozpoznawania obrazów pojawiają się pytania o to, czy teksty alternatywne nadal są istotne. Mueller rozwiewa wątpliwości, twierdząc, że tekst alternatywny wciąż jest bardzo ważny, łącząc obraz z resztą strony.
Sugeruje również, że automatyczne generowanie tekstów alt przez AI, np. w formie „zdjęcie plaży”, może nie wykorzystywać pełnego potencjału tego narzędzia, zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek.
Źródło: