ChatGPT jest już bardzo popularnym narzędziem, które wykorzystywane jest przez wiele osób w różnych branżach – głównie przez profesjonalnych dziennikarzy, copywriterów i specjalistów SEO. Jak wykorzystać potencjał AI w pozycjonowaniu stron i jak napisać dobry tekst?
Jak możesz wykorzystać ChatGPT w SEO?
Wraz z rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI) powstały nowe narzędzia, które mogą wspomagać specjalistów SEO w tworzeniu treści optymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jednym z tych narzędzi jest ChataGPT, czyli zaawansowany model językowy od OpenAI – to właśnie tu zaczęła się rewolucja, która trwa do dziś. Zastanawiasz się jak można napisać tekst SEO z wykorzystaniem ChataGPT i gdzie go można zastosować?
ChatGPT pomoże w wielu czynnościach związanych z SEO, a w tym:
- Proponowanie fraz kluczowych.
- Sortowanie fraz kluczowych.
- Tworzenie konspektów treści SEO.
- Tworzenie raportów SEO.
- Tworzenie meta opisów.
- Generowanie treści.
Jak napisać tekst SEO z AI z wykorzystaniem ChataGPT?
Wykorzystanie sztucznej inteligencji, takiej jak ChatGPT, może być nieocenione dla Twojej strategii SEO. Narzędziu możesz generować treści zoptymalizowane pod kątem SEO i pomóc ci w pracy, ale tylko pod warunkiem, że wiesz, jak z niego korzystać.
Pierwszym krokiem w tworzeniu tekstu SEO z wykorzystaniem ChataGPT jest określenie tematyki, której ma dotyczyć treść artykułu czy opisu. Model językowy można wykorzystać niemalże w każdej dziedzinie życia i napisać różnorodne teksty z wielu branż – sporym ograniczeniem jest jednak materiał treningowy dla AI, który skończył się na 2021 roku. Nowe modele – GPT4 miały otworzyć system na bieżące wydarzenia i wiedzę, ale w praktyce różnie to bywa… z jakością takich tekstów również.
Możesz stworzyć treści różnorodnych materiałów – artykułów blogowych, opisów produktów czy poszczególnych treści dotyczących kategorii produktowych. Sztuczna inteligencja z pewnością nie tylko ułatwi, ale też przyspieszy pisanie.
ChatGPT to narzędzie content marketingowe, które jest bardzo przydatne i funkcjonalne. Generowanie tekstu to tylko jedna z możliwości.
Przeanalizuj frazy kluczowe
Po określeniu tematyki następnie należy dokonać analizy słów kluczowych, które pomogą zidentyfikować terminy, po których użytkownicy wyszukiwarki internetowej potencjalnie mogą szukać informacji na ten temat.

ChatGPT nie jest jeszcze tak mocny pod względem pozycjonowania i optymalizacji treści. Jednak mając odpowiednie podejście do tego narzędzia możesz w dużym stopniu ułatwić sobie pracę generując dobrej jakości materiały.
Ustal strukturę tekstu
Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie struktury tekstu. SEO ma na celu zarówno dostarczenie wartościowych informacji dla czytelnika, jak i zwrócenie uwagi wyszukiwarek internetowych. W związku z tym ważne jest, aby tekst był łatwy do odczytu, dobrze zorganizowany i zawierał odpowiednie nagłówki związane z treścią. Jednocześnie treść powinna być unikatowa, aby uniknąć zarzutów o plagiat.
UWAGA! Tutaj nie zawsze warto ufać sztucznej inteligencji w 100%! Warto posiłkować się zewnętrznym programem, który sprawdzi unikalność tekstu.
Zacznij tworzenie tekstu
Gdy masz już zdefiniowaną strukturę artykułu, możemy przejść do pisania/generowania. W tym momencie ChataGPT może być wykorzystany jako narzędzie wspomagające, które pomoże w dopracowaniu treści pod kątem SEO. Model ten może generować propozycje zdań, wskazywać na właściwe słowa kluczowe, a także wskazywać na ewentualne błędy ortograficzne lub gramatyczne.
Skoryguj wygenerowany tekst
Ważne jest, aby używać ChataGPT z umiarem i samodzielnie weryfikować generowane treści. Choć AI jest potężnym narzędziem, to nadal człowiek powinien sprawdzić i dokonać ewentualnych poprawek, aby całość tekstu miała sens i była wartościowa dla czytelnika. Sprawdź też wytyczne E-E-A-T – to zbiór informacji od Google na temat tego, jak dobrze pisać wartościowe teksty.
Jak stworzyć prompty do pisania treści ChatemGPT?
Prompt to tekst w postaci instrukcji i, który jest podawany modelowi językowemu jako wejście, aby wygenerować odpowiedź. Może to być pojedyncze zdanie, pytanie, lub nawet kilka zdań opisujących kontekst. Model wykorzystuje ten prompt do generowania ciągu tekstu, który ma sens w kontekście podanego wejścia. Na przykład, jeśli zapytasz model o opis jelenia, promptem może być „Opisz jelenia”, a model wygeneruje tekst opisujący jelenia na podstawie wejścia.
Prompt ma istotne znaczenie w procesie interakcji z modelem językowym, ponieważ wpływa na generowaną odpowiedź. Innymi słowy – im lepszy i dokładniejszy prompt, tym lepszy wynik – uzyskany tekst SEO.
- Tworzenie skutecznych promptów do pisania treści przy użyciu ChatGPT wymaga kilku kroków. Oto kilka wskazówek:
- Określ temat – zanim zaczniesz pisać, zdecyduj, o czym ma być twoja treść. Czy to artykuł na bloga, opowiadanie, recenzja produktu czy coś innego? Jasny temat ułatwi stworzenie odpowiednich promptów.
- Określ cel – zastanów się, jaki efekt chcesz osiągnąć za pomocą treści. Czy chcesz przekonać czytelnika, dostarczyć mu informacji, czy może zainspirować do działania?
- Sprecyzuj pytania – Jeśli piszesz na konkretny temat, zadaj sobie pytania, na które chciałbyś uzyskać odpowiedzi.
Jak poprawić propmpt, kiedy ChatGPT generuje złe odpowiedzi? Zasady tworzenia dobrych promptów
Czasami ChatGPT nie robi tego, o co go prosisz. Jak to zmienić? Oto kilka przydatnych wskazówek:
- Upewnij się, że pytanie w promptu jest jasne i konkretne. Unikaj ogólników i wieloznaczności, które mogą prowadzić do niejasności.
- Sformułuj instrukcje w taki sposób, aby było dla modelu jasne, czego dokładnie oczekujesz. Im wyraźniejsze instrukcje, tym łatwiej będzie modelowi wygenerować odpowiedź.
- Jeśli prompt jest zbyt ogólny, dodaj więcej kontekstu lub szczegółów, które mogą pomóc modelowi zrozumieć, o co dokładnie chodzi.
- Staraj się unikać używania słów, które mogą mieć wiele znaczeń lub prowadzić do niejednoznaczności. Im bardziej precyzyjne i jednoznaczne jest pytanie, tym lepiej.
- Jeśli to możliwe, dodaj przykłady lub ilustracje (jest to możliwe w nowej wersji testowej), które mogą pomóc modelowi lepiej zrozumieć kontekst lub oczekiwane odpowiedzi.
- Jeśli otrzymujesz nieodpowiednie odpowiedzi, zastanów się, czy prompt może być interpretowany w sposób, który prowadzi do takiego wyniku. Jeśli tak, spróbuj zmodyfikować prompt, aby uniknąć takich interpretacji.
- Nie wahaj się eksperymentować z różnymi formułowaniami promptów. Czasami nawet niewielka zmiana może znacząco poprawić jakość odpowiedzi.
Przydatne prompty dla osób tworzących treści SEO – przykłady
- Wygeneruj pomysły na artykuły blogowe na temat zdrowego odżywiania.
- Wygeneruj miesięczny kalendarz treści ukierunkowany na słowa kluczowe związane z eko-turystyką.
- Przygotuj title i description dla treści na temat mindfulness. Tytuł: „Korzyści z praktykowania mindfulness” (70 znaków); Opis: „Odkryj spokój i równowagę dzięki praktyce mindfulness. Poznaj jego korzyści i metody w praktycznym artykule.” (150 znaków)
- Napisz konspekt artykułu na temat technik skutecznego zarządzania czasem. Uwzględnij: metody planowania, eliminowanie rozproszeń, priorytetyzacja zadań.
- Zaproponuj 5 tagów dla konkretnego wpisu na blogu o fotografii krajobrazowej.
- Wygeneruj propozycje słów kluczowych dla artykułu na temat zdrowego stylu życia. Słowa kluczowe: zdrowe nawyki, dieta, aktywność fizyczna, waga, wellness.
- Wygeneruj powiązane słowa kluczowe, ogólne i z długim ogonem, dla treści na temat psychologii pozytywności.
- Napisz wstęp do artykułu „Jak radzić sobie ze stresem w pracy”.
- Napisz podsumowanie artykułu o rozwijaniu umiejętności przywódczych.
- Rozwiń następujący punkt konspektu: „Skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem w życiu codziennym”.
- Przygotuj sekcję FAQ złożoną z 5 pytań i odpowiedzi dla artykułu o zdrowym odżywianiu.
- Wygeneruj wady i zalety stosowania kalendarzy online w organizacji pracy.
- Przygotuj propozycję nagłówka H1 oraz 5 nagłówków H2 dla artykułu o technikach skutecznego uczenia się.
- Wygeneruj listę narzędzi, które można wykorzystać do monitorowania wydajności strony internetowej.
- Parafrazuj poniższy fragment tekstu: „Technologia może przynosić zarówno korzyści, jak i wyzwania w dzisiejszym świecie biznesu.”
- Wskaż najlepsze praktyki korzystania z mediów społecznościowych w zakresie promocji marki.
- Zbuduj personę kupującego dla treści dotyczącej nowoczesnych rozwiązań w zakresie e-commerce.
- Przeanalizuj i popraw następujące treści, by były bardziej kreatywne i zwracały uwagę czytelnika: (wklej treść do analizy).
- Wygeneruj podsumowanie artykułu o zarządzaniu zasobami ludzkimi.
- Przeanalizuj poniższy post na blogu pod kątem oryginalności treści.
- Sprawdź poniższy post na blogu pod kątem błędów ortograficznych i gramatycznych.
- Spraw, aby poniższy tekst był bardziej kreatywny: (wklej tekst).
- Zmień styl poniższej treści na bardziej zabawny: (wklej tekst).
- Podsumuj tekst lub artykuł o innowacyjnych trendach w branży technologicznej.
- Wskaż listę najlepszych praktyk w zakresie tworzenia skutecznych newsletterów marketingowych.
- Wygeneruj listę pytań do wywiadu z CEO nowej startupowej firmy technologicznej.
Tworzenie tekstów SEO z ChatemGPT – porady i wskazówki
W przypadku tworzenia tekstu SEO z wykorzystaniem ChataGPT, ważne jest dostosowanie treści do różnych grup odbiorców. Język powinien być profesjonalny, ale jednocześnie przystępny dla osób bez specjalistycznej wiedzy. Możesz dowolnie zmieniać ton wypowiedzi – wystarczy odpowiedni prompt.

Samo działanie ChatGPT jest bardzo proste. Wystarczy, że użytkownik wyśle do niego informacje dotyczącą tekstu. Może to być tytuł, fraza kluczowa, bądź szczegółowe wytyczne, które powinny znaleźć się w artykule, a system symulując ludzką mowę tworzy tekst pod oczekiwania użytkownika. Takie działanie trwa dosłownie kilka sekund. Jednak warto mieć na uwadze, że nie można liczyć na obszerne i wyczerpujące teksty, ponieważ system ma pewne ograniczenia. Lepiej poprosić AI o wygenerowania konkretnego nagłówka niż całości tekstu.
Po napisaniu artykułu warto go przeczytać i sprawdzić, czy faktycznie nie doszło do pomyłek. Szczególnie warto zagłębić się w fakty, które porusza w treści, ponieważ niekiedy zdarzają się poważne pomyłki.