Najważniejsze zagadnienia związane z SEO – kompendium wiedzy

Mówi się, że dobre wypozycjonowanie strony internetowej oznacza, że musi zostać spełnionych blisko 200 czynników. W celu wykonania tego zadania, spróbuj wybrać kilka najważniejszych elementów. Jeśli poświęcisz czas tylko określonym zagadnieniom, to masz szansę na to, że strona, którą pozycjonujesz, znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania w stosunkowo. Na co więc warto zwrócić największą uwagę? 

SEO – działania w obrębie i poza stroną. On-page SEO i off-page SEO

Dokładne zwrócenie uwagi na elementy, które będą miały podstawowy wpływ na wynik rankingowy stron www będzie niezbędne, aby pozycjonowanie odniosło spodziewany efekt. Dzielimy więc je na te wykonywane w obrębie strony (on-page), jak i te działania, które wykonamy poza stroną (off-page). Wszystkie te działania pokrywają się i tworzą ogólny obraz.

  • On-page SEO obejmuje obszary wewnątrz strony, a dotyczy głównie treści i aspektów technicznych. Słowa kluczowe spełniają tutaj bardzo ważną rolę – istotna jest ich właściwa identyfikacja która, choć nie jest taka prosta, przynosi bardzo dobre efekty. Warto więc poświęcić im odpowiednio dużo uwagi. Mogą w tym pomóc specjalne programy, które świetnie identyfikują słowa kluczowe. Są to takie narzędzia jak Ahrefs, SEMrush czy planer słów kluczowych Google.
  • Off-page SEO to wszystkie działania pozycjonera, które dzieją się poza stroną www. Mają głównie wpływać na autorytet witryny. Jednym z ważnych aspektów, które warunkują, że strona będzie wysoko w rankingach są linki kierujące. Najlepiej jest posiadać odnośnik do strony, którą Google obejmuje dużym autorytetem.

Co wpływa na pozycjonowanie? Treść na stronie i poza nią

Słowa kluczowe mogą przyciągać wielu potencjalnych klientów, a te umieszcza się właśnie w treściach na stronach i w artykułach sponsorowanych.

Teksty SEO, czyli treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych, odgrywają istotną rolę w procesie pozycjonowania strony internetowej. Ich celem jest nie tylko dostarczanie wartościowych informacji dla użytkowników, ale również umożliwienie wyszukiwarkom lepszego zrozumienia i indeksowania zawartości witryny.

Poprzez odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych, fraz i terminów związanych z tematyką strony, teksty pozwalają na poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Kiedy użytkownicy szukają informacji na dany temat, dobrze zoptymalizowane treści sprawiają, że witryna może pojawić się wyżej w wynikach.

Teksty są też ważne w generowaniu konwersji. Poprzez dostarczanie informacji i rozwiązań na potrzeby użytkowników, witryna może przekonać ich do wykonania określonych działań, takich jak zakup produktu, skorzystanie z oferty czy zapisanie się na newsletter.

Teksty SEO

Indeksowanie i crawling w SEO

Crawling i indeksowanie są niezbędne dla funkcjonowania wyszukiwarek internetowych, umożliwiając im efektywne przeszukiwanie i organizowanie treści dostępnych online. Dla właścicieli stron internetowych ważne jest zapewnienie, aby ich strony były łatwo dostępne i zrozumiałe dla robotów wyszukiwarek, co może przyczynić się do poprawy ich pozycji w wynikach wyszukiwania – można im pomagać, albo utrudniać pracę (a to wpływa na gorszą pozycję w rankingach wyszukiwarek).

Na złe funkcjonowanie indeksacji będzie wpływać na przykład wadliwa architektura strony czy liczne błędy 404.

W celu większej pewności, że witryna trafi do wyników wyszukiwania Google, należy ją najpierw zindeksować. Poniżej znajdziesz wskazówki jak to najlepiej zrobić:

  • Mapa witryny musi zostać wgrana w Google Search Console.
  • Linki wewnętrzne należy dodać między stronami.
  • Plik robots.txt musi się znajdować w katalogu głównym hosta witryny, ponieważ to na jego podstawie roboty sprawdzają, które strony będę indeksowane w wynikach.
Teksty SEO

Użycie słów kluczowych

Ważnym czynnikiem skutecznego pozycjonowania jest wykorzystanie słów kluczowych. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie badania słów kluczowych, aby zidentyfikować terminy, których potencjalni użytkownicy poszukują w wyszukiwarkach. Istnieje wiele narzędzi do badania słów kluczowych, które pomagają określić popularność i konkurencyjność poszczególnych fraz.

Należy wybrać słowa kluczowe, które są związane z tematyką strony internetowej i odpowiadają intencji wyszukiwania użytkowników. Ważne jest również uwzględnienie zarówno ogólnych, jak i długich fraz kluczowych (long-tail keywords).

Obecnie można – a nawet trzeba – wprowadzać słowa kluczowe nie tylko w postaci bezokolicznika, ale też w formie odmienionej. Ponadto znaczenie będą też miały synonimy czy długie frazy.

Poprawne zidentyfikowanie najważniejszych fraz powinno być oparte nie tylko na głównych frazach, ale też na potencjalnych potrzebach klienta. Weź pod uwagę to, czym kieruje się klient podczas wyszukiwania na przykład butów do biegania. Oznacza to, że oprócz frazy najbardziej popularnej, czyli „biegania do biegania”, będą ważne na przykład:

  • frazy produktowe, np. Adidas Galaxy;
  • frazy lokalne, np. butik sportowy z butami sportowymi Wrocław;
  • frazy długiego ogona (tzw. long tail), np. jakie buty do biegania w terenie.
Teksty SEO

Szybkość strony (pagespeed)

Google mocno zwraca uwagę na tempo ładowania strony oraz jej komfort użytkowania. Użytkownicy będą częściej wracać na witryny, dla których czas ładowania jest stosunkowo krótki. Ma to wpływ również na SEO. Najbardziej dotyczy to stron mobilnych, bo to one mają pierwszeństwo.

Jednym z najpopularniejszych narzędzi do mierzenia szybkości ładowania się strony jest PageSpeed Insights. Pozwala na analizę wydajności pod kątem prędkości ładowania i dostarcza szczegółowych informacji na temat potencjalnych problemów, które mogą wpływać na szybkość działania witryny.

Link building w SEO

Link building w SEO to proces zdobywania linków prowadzących do Twojej witryny z innych stron internetowych. Jest to jedna z najważniejszych strategii optymalizacji, która ma na celu zwiększenie autorytetu i widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Nie chodzi tylko o ilość linków, ale przede wszystkim o ich jakość. Linki od wysokiej jakości, zaufanych witryn mają większą wartość. Warto dążyć do zdobycia linków z witryn o dobrej reputacji, które są związane tematycznie z Twoją witryną.

Ważne jest, aby linki pochodziły z różnych źródeł i miały różnorodne anchor texty (teksty zakotwiczenia). Dywersyfikacja linków sprawia, że profil linków wygląda naturalnie i jest bardziej wiarygodny w oczach wyszukiwarek.

Posted by
Łukasz Stachurski

Dziennikarz i copywriter specjalizujący się w tematyce e-commerce. Prywatnie miłośnik kina i nowych technologii. Szanuje ojczysty język, nie lubi przy tym zbędnych zapożyczeń.