Udział Google w rynku wyszukiwarek spada poniżej 90% – pierwszy raz od 2015 roku

Google, niekwestionowany lider wśród wyszukiwarek internetowych, po raz pierwszy od 2015 roku zanotował spadek udziału w globalnym rynku poniżej 90%. Według danych Statcounter, w ostatnich trzech miesiącach 2024 roku udział Google wynosił kolejno 89,34% w październiku, 89,99% w listopadzie i 89,73% w grudniu.

Spadek udziału Google na świecie i w USA

Dane te wskazują na wyraźny trend, który może mieć poważne konsekwencje dla dominacji Google w przyszłości. Ostatni raz udział Google w rynku był na tak niskim poziomie w pierwszym kwartale 2015 roku. Wtedy również wynosił poniżej 90%, co wówczas wydawało się jedynie chwilowym spadkiem. Jednak powtarzający się schemat z końca 2024 roku sugeruje, że obecna sytuacja może być początkiem trwalszego trendu.

Spadki w udziale Google nie były równomierne we wszystkich regionach. Największy wpływ na globalne wyniki miała Azja, gdzie konkurencja staje się coraz silniejsza. W Stanach Zjednoczonych udział Google również zanotował spadek, osiągając 87,39% w grudniu, w porównaniu do 90,37% w listopadzie. Mimo tego, w innych miesiącach 2024 roku wyniki w USA pozostawały względnie stabilne, w przedziale 86-88%.

Nowi gracze na rynku przeglądarek

Zmiany te budzą pytania o przyszłość rynku wyszukiwarek internetowych. W ostatnich latach Google zmagało się z krytyką dotyczącą spadającej jakości wyników wyszukiwania oraz oskarżeniami o monopolistyczne praktyki. Tymczasem konkurencja zyskuje coraz większe udziały.

Statcounter wskazuje, że głównymi beneficjentami utraty udziału Google były takie wyszukiwarki jak Microsoft Bing, Yandex oraz Yahoo. Bing, zajmujący drugie miejsce, utrzymywał udział na poziomie około 4% w ostatnich miesiącach 2024 roku.

Warto również zauważyć, że rosnąca popularność silników odpowiedzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT Search, choć nie ujęta bezpośrednio w statystykach Statcounter, może również wpływać na dalsze zmiany na rynku.

Źródło:

https://searchengineland.com

Posted by
Łukasz Stachurski

Dziennikarz i copywriter specjalizujący się w tematyce e-commerce. Prywatnie miłośnik kina i nowych technologii. Szanuje ojczysty język, nie lubi przy tym zbędnych zapożyczeń.