Po tym, jak GA3 zakończyło swoją służbę – nadeszła era Google Analytics 4. Jest to narzędzie, które służy do analityki ruchu, monitorowania zachowań konkretnych grup docelowych użytkowników na witrynach internetowych. Innowacja i funkcjonalność pozwala właścicielom stron gromadzić informacje na temat ruchu dziennego na witrynie, aby go analizować, poprawiając tym swoją skuteczność w pozycjonowaniu. Jakie są optymalne ustawienia Google Analytics 4 i jak dokonać przejścia z GA3?
W czym tkwi magia Google Analytics 4?
Każda witryna ma za zadanie zbierać informacje o konkretnych produktach lub usługach, aby pozyskać potencjalnych klientów i dowiedzieć się więcej o tym, czego konkretnie potrzebują.
Implementacja Google Analytics 4 umożliwia stałe monitorowanie i analizę danych po to, aby zwiększyć zasięgi strony. Pozwoli to na zgromadzenie większej liczby potencjalnych nabywców konkretnej usługi lub produktu i zwiększenie ruchu.
Pełna specyfikacja GA4 znajduje się TUTAJ.
Co się zmienia względem poprzednika?
1 lipca 2023 roku funkcje standardowe w Universal Analytics zakończyły przetwarzanie danych. Mimo to, raporty Universal Analytics pozostaną dostępne przez jakiś czas po tej dacie. Natomiast od 1 lipca 2023 roku nowe dane będą kierowane wyłącznie do usług Google Analytics 4.
Okres przetwarzania danych w usługach Universal Analytics 360 zostanie jednorazowo wydłużony do 1 lipca 2024 roku.
GA4 pozwala na zbieraniu danych, które mają odtwarzać ścieżkę zakupową klientów od A do Z. To pozwala właścicielom witryny na analizę wielu czynników – przede wszystkim tego, skąd klient trafił na daną witrynę, kiedy i jak dokonał tzw. konwersji. Pozwoli Ci to dostosować kampanie reklamowe oraz przekaz z nich płynący do konkretnej grupy docelowej.
Dzięki nauce maszynowej narzędzie także skutecznie prognozuje potencjalne działania użytkowników w przyszłości. Google Analytics 4 przewiduje efektywność marketingu cyfrowego w przód, polegając na danych zebranych z zachowań użytkowników i ruchu na stronie. Pozwala to dobrze wdrożyć w życie przyszłościowe plany biznesowe, gdyż z góry wiesz, na jaką ilość konwersji możesz liczyć w danym okresie. Jest to przydatna kwestia, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych oferujących produkty sezonowe.
Do jednych z wielu zmian względem poprzednika. Nowe narzędzie skupia się na zdarzeniach, a nie na samych sesjach. Pozwala to na zbieranie jeszcze bardziej szczegółowych danych właścicielom witryn, niosąc tym samym bardziej owocne kampanie.
GA4 wprowadza również bardzo ważną reformę – zbiera dane nie tylko w wersji mobilnej, ale także desktopowej, Google Analytics Universal wykorzystuje pliki cookies, które powoli przestają być powszechne. Mogą bowiem naruszać zgody RODO i z tego względu mogą zostać wycofane w niedalekiej przyszłości.
Google Analytics 4 – poprawna konfiguracja krok po kroku
Pliki cookies powoli schodzą ze sceny. I ten fakt jest jednym z powodów, dla którego musisz dokonać kompleksowej konfiguracji przenosząc się na GA4 z wersji Universal. Migrowanie danych z innych narzędzi Google nie jest możliwe, zatem abyś mógł cieszyć się pełnym potencjałem Google Analytics 4 musisz dokonać odpowiednich zmian.
Ustawienia Google Analytics 4
1 lipca 2024 GA3 zostanie wyłączone, więc jeśli chcesz dokonać implementacji Google Analytics 4 za pomocą wersji Universal, to musisz się spieszyć. Jeśli właśnie zakładasz lub już założyłeś swoją witrynę to nowe narzędzie jest ustawione jako domyślne, jeśli nie – musisz na własną rękę dokonać procesu przejścia.
Narzędzie zostało wyposażone w asystenta, który pomoże Ci przebrnąć przez to zadanie. Musisz wpierw zalogować się na swoje konto GA i wejść w zakładkę ADMINISTRACJA. Ma ona kształt zębatki i znajduje się w lewym roku witryny.
Następnie należy wybrać usługę wersji Universal i otworzyć nową usługę Google Analytics 4. Dzięki temu system dokona migracji danych z poprzedniej wersji narzędzia i zapewni połączenie między obydwiema wersjami.
Po wykonaniu tych działań platforma automatycznie:
- Stworzy konto w Google Analytics 4.
- Przeniesie dane konta z Google Analytics Universal do nowej wersji narzędzia, obejmujące nazwę usługi, adres URL witryny oraz ustawienia dotyczące waluty i strefy czasowej.
- Aktywuje zaawansowane śledzenie w Google Analytics 4.
- Utworzy połączenie między usługami Google Universal a GA4.
Ustawień część dalsza – Zbieranie danych
Ustawienia Google Analytics 4 w kwestii zbierania danych i skuteczności to bardzo ważny aspekt. Już podczas samego startu z GA4 powinieneś wykorzystać opcję, jaką jest zbieranie danych za pomocą istniejących tagów. Dzięki temu narzędzie wykorzysta swój pełny potencjał. Niektórzy mają także zaznaczoną tę opcję domyślnie, jeśli korzystali wcześniej z platform oraz systemów CMS, które także radzą sobie z tagami.
Jeśli jednak używasz Menedżera Tagów Google, tagu Google Analytics lub system zarządzania treścią nie obsługuje globalnych tagów, konieczne będzie ich ręczne skonfigurowanie. Dla każdego adresu URL będziesz musiał dodać kod śledzenia GA4 do kodu HTML strony. Skopiuj cały tag strony Analytics i wklej go bezpośrednio po tagu <head> na każdej stronie witryny. Nie usuwaj starego tagu analytics.js – w ten sposób nadal będziesz otrzymywać dane dla usługi Universal Analytics. Jednak dodany tag gtag.js będzie zbierać dane dla nowej usługi GA4.
Jak zweryfikować poprawność zebranych danych?
W celu sprawdzenia, czy narzędzie zbiera dla Ciebie dane wykorzystując cały potencjał i pochłaniając same rzetelne informacje wystarczy, że wejdziesz na swoją własną stronę internetową. Oczywiście powinieneś odczekać trochę, gdyż nieraz bieżące dane z aplikacji muszą się aktualizować. Czasami może to trwać nawet 24 godziny.
Po czasie wejdź na swoją witrynę, poprzeglądaj produkty i odwiedź różne podstrony. Następnie poprzez narzędzie sprawdź, czy dane z zakładki CZAS RZECZYWISTY pokrywają się z ruchem na stronie i gotowe – teraz już wiesz, czy wszystko działa tak, jak powinno.