Badania przeprowadzone przez firmę BrightEdge, zajmującą się marketingiem w wyszukiwarkach, ujawniają zmiany w wynikach wyszukiwania Google dzięki funkcji AI Overviews.
Chociaż Google utrzymuje swoją dominującą pozycję na rynku wyszukiwarek, dane wskazują na szybki wzrost popularności wyszukiwarki AI Perplexity.
Zmiany w sposobie korzystania z przeglądarek są już widoczne
Zdaniem BrightEdge zmienił się sposób wpisywania fraz kluczowych w wyszukiwarki przez użytkowników. Na przykład, frazy zawierające słowo „najlepsze” wywoływały AI Overviews o 50% częściej w czerwcu, ale w lipcu ten trend się zmienił. Inne zmiany dotyczące słów kluczowych to:
- „Co to jest” zwiększyło się o 20%
- „Jak zrobić” zwiększyło się o 15%
- Frazy „objawy” wzrosły o 12%
- Frazy „leczenie” wzrosły o 10%
BrightEdge wskazuje, że AI staje się coraz bardziej obecna w e-commerce, z prawie 20% wzrostem liczby słów kluczowych e-commerce pokazujących się w AI Overviews od początku lipca. Wzrost ten jest szczególnie widoczny w wynikach wyszukiwania produktów.
Rynek przeglądarek i trendy zmieniają się na naszych oczach
BrightEdge używa narzędzia BrightEdge Generative Parser™ (BGP), które gromadzi ogromne ilości danych o trendach wyszukiwania i przekształca je w praktyczne informacje. Szacuje się, że każdy punkt procentowy udziału w rynku wyszukiwarek przekłada się na 1,2 miliarda dolarów, co oznacza, że nawet niewielkie zmiany mają ogromne znaczenie.
Jim Yu, założyciel i prezes BrightEdge, zauważa dominacja Google jest silna, a to, co robi w obszarze AI, ma znaczenie dla każdej firmy i marketera na całym świecie. Nowi gracze kładą fundamenty pod przyszłość opartą na AI, dlatego ważne jest, aby marketerzy monitorowali, przygotowywali się na zmiany i odpowiednio dostosowywali swoje strategie.

Razem z rynkiem i zrachowaniami użytkowników zmienia się też rynek wyszukiwarek. Udział w rynku Binga wzrasta w tym roku było to wzrost z 4,2% do 4,5%. Perplexity AI rośnie w tempie 31% miesięcznie, co mimo małych liczb jest ruchem we właściwym kierunku. Chatboty, takie jak Claude i ChatGPT na razie nie generują znaczącego ruchu.
BrightEdge prognozuje, że w przyszłości ruch z chatbotów stanie się bardziej istotny, co zmieni sposób, w jaki marki optymalizują swoje działania marketingowe, w tym treści.
Źródło: